Kesan Akibat Menjilat Sampul Surat dan Setem

Assalamualaikum.. (*_*)

Ramai lagi yang masih menggunakan surat menyurat untuk berhubung kan.. Walaupun teknologi sekarang dah cukup ampuh untuk menandingi.. Tetapi, surat adalah satu pengantaraan yang sangat penting digunakan bagi urusan rasmi dan juga sebaliknya.. Biasanya kalau kita menghantar surat kita akan menggunakan gam atau pon span basah untuk melekatkan sampul surat dan juga setem. Tetapi, ada juga dikalangan kita mempunyai kemalasan yang menggunung dan menggunakan iniasitif lain dengan cara menjilat pelekat sampul surat dan juga setem. 

Do you know the effects of licking envelopes and stamps??
gambar hanya sekadar hiasan.. 

 Ini terjadi kepada seorang wanita dimana wanita ini bekerja  di sebuah pejabat pos di California. Dia telah menggunakan lidahnya untuk melekatkan sampul surat dan juga setem. Pada hari yang sama, wanita itu merasakan terdapat satu luka kecil pada lidahnya dan luka itu terus membengkak. Kemudian, wanita itu terus berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan dan setelah diperiksa oleh doktor.. Doktor mengatakan tiada apa yang tidak kena dengan lidah wanita tersebut dan doktor menganggap ianya adalah luka kecil dan bengkak biasa.

Selepas beberapa hari, bengkak pada lidah wanita itu makin membengkak. Wanita itu sekali lagi berjumpa dengan doktor kerana tidak puas hati. Doktor itu mengarahkan wanita itu untuk menjalani ujian X-ray dan keputusannya, doktor itu mendapati ada satu benjolan pada lidah wanita tersebut. Doktor membuat pembedahan untuk mengeluarkan benjolan itu.. Hasil daripada pembedahan itu, keluar lipas daripada lidah wanita itu. Telur lipas yang melekat pada sampul surat  telah melekat pada lidah wanita itu dan telur itu mampu menetas didalam lidah kerana kelembapan didalam mulutnya.

Mak aihh!! Dasyatkan kesannya.. Bayangkan lipas keluar dari dalam lidah kita.. Aww sakitnya!! Walaupun perkara ini boleh dianggap remeh dan juga perkara kecil.. Tapi ingat, perkara-perkara macam ni pon ada kesan yang teruk jugak.. Kita tak tahu pelekat pada setem atau pun sampul surat tu diproses macam mana.. Yang kita nampak clean and clear je kat pelekat tu kan.. padahal, ada telur lipas kat situ.. Ishh!!! so scared!! 

So, beringat-ingat lah ye kengkawan semua.. Elakkan dari menggunakan lidah korang yang lembut tu untuk menjilat sebarang benda2 yang ada.. Beringat sebelum terkena.. Kalau dah terkena macam wanita tu, hermm tak dapek den nak tolong naa.. Moral of the story is "SAYANGI LIDAH ANDA!!"

Thanks for reading this entry.. 

10 ulasan:

nawa berkata...

Mak ai.. geli & menakutkan ~ huh . tak dapat bayangkan macam mana lipas boleh keluar drpd lidah kite ~ lagi-2 farisha ni geli gile dekat lipas ni . err

Isabel Diaz berkata...

meremang bulu roma saya

hudahassan ^^ berkata...

eeeeuuuuuwww ! tak dpt bygkan !

Ima Salsuzaima berkata...

eeee..takutnye..seram la baca benda mcm ni..ishhhh

✿Lady Ainaa✿ berkata...

masyaAllah, patut la abg ena tak kasi jilat sampul surat... ni padahnya... baru tahu.. masyaAllah... mekasihlah sis bgtahu hal ni, kalau tak ena tak tahu menahu

merahitujambu berkata...

cm ngeri je dear

Sheqynne Hotloverzs berkata...

serius seram !

eza miza berkata...

ngeri jugak kalo camni..heheh

izz iizza berkata...

eee..ngeri juga kan sampai boleh jadi camni..

SpoRa CoMeL berkata...

Eii..Takutnye....

Copyright 2013 © ♥Yuliana Wahit♥. Designed by Ayu Barbydol