Seminggu lagi nak puasa.. dah ganti puasa belom???

Assalamualaikum..


Alhamdulillah.. dengan izin Allah kita dapat bertemu balik bulan ramadhan al-mubarak ni.. Sekejap je dah nak puasa kan?? memang tak percaya.. Pejam celik-pejam celik.. Dah puasa balik.. kan??? agak-agak ada yang ponteng puasa tak tahun lepas?? hahaaa.. mesti ada kan.. dah ganti belom?? mesti belom kan... dah tau dah.. bagi yang dah ganti puasa tu.. alhamdulillah.. dah boleh raya dah.. yang belum ganti puasa lagi ni.. cepat-cepat lah ganti ye.. ke dah ada yang tengah survay-survay lorong-lorong kosong kat belakang kedai?? eh, kenapa tny cam tuh?? korang fikir lah sendiri... heheheheee... sape?? yuyu?? dah ganti ke belom?? hmmmm biar lah rahsia.. Biar hanya yuyu dan pencipta yuyu je yang tahu.. Okeyh!! ayat nak baik je kau!!




Hati ni rasa tak sabar nak sambut bulan ramadhan kali ni.. Tak macam tahun lepas.. tahun lepas macam tak de semangat.. tapi, tahun ni ada excited lebih sikit.. bagus lah tuh kan.. ni semua dah ready belum nak sambut bulan ramadhan?? ready tak ready korang kena ready kan jugak.. malas tak malas korang kena puasa jugak!! Understood... salah satu sebab kenapa aku tak sabar nak sambut bulan ramdhan ni sebab.. Aku tak sabar nak terjah bazar-bazar yang ada kat johor ni.. cehhh!! macam ko pegi semua jek.. sebab tadi aku dah nampak banyak khemah dan canopy yang dah dipasang!! wahhh aura ayam percik, martabak, kuih-kuih, air warna-warni yang cuma harga seringgit tuh.. time bulan puasa je tau boleh dapat harga tuh.. kalau tak..seringgit keatas okeyh!! memang terliur.. 


Teringat pulak zaman-zaman aku bergelar best student kat kolej..(best lah sangat...) semua roomate aku semangat gila siot nak sahur hari pertama puasa.. siap petang tu balik kelas beli barang-barang dapur kat kedai nak prepare untuk sahur esok pagi.. Fuhh!! memang terbaik!! kena pulak roomate aku memang pandai-pandai masak.. termasuk aku jugak pandai masak.. masak air.. kah kah.. masaklah jugak tuh!! 


Malam nak puasa tuh memang tak ada yang tido awal lah kan.. semuanya tidur lambat.. sebab dok sibuk prepare nak masak apa untuk esok..Kecoh jangan cakap lah.. Duduk satu rumah 10 orang. Gadis melayu terakhir lagi cantik dan sopan semuanya.. haa.. memang pot pet pot pet lah mulutnya.. dengan gelak sampai koyak mulut lain... dengan main kejar-kejar satu rumah lain.. Akibat dari itu, kitorang kena sound ngan makcik sebelah rumah tuh!! sebab bising sangat.. kuang kuang kuang.. Terus  masing-masing jadi upin-upin yang baru abis kena marah ngan kak ros.. Tapi, tak lama.. Pasue, bising balik!! hahaha... kecoh gila kot time tu.. Tapi, dah lumrah sebagai student yang berbual lebih dan hangat-hangat taik ayam.. Puasa pertama je bangun sahur.. Puasa seterusnya.. Haremm... Berapa ketul je yang bangun sahur!! yang lain semua dah membadak macam badak... Yang sahur tu pon makan kurma je.. tak pon maggie.. Kah kah kah!! kadang-kadang tergelak sendiri aku bila ingat balik yang betapa yeye'o nya kitorang masa puasa pertama.. Apa nak jadi lah labu-labu ni... 


Tapi, itu hanya akan jadi kenangan sampai bila-bila yang tak akan aku lupa  sampai ajal aku jemput.. Memang akan jadi memori yang terindah bagi aku.. Sebab aku tak akan jumpa kawan-kawan yang otaknya kat luar macam korang!! memang aku rindu saat-saat itu.. Sekarang, puasa lagi seminggu.. Aku dah tak kan rasa masak malam-malam ngan korang.. gelak sama-sama.. sedih sama-sama.. huk huk.. Korang memang kawan aku yang terbest kat dunia.. Rindu korang sangat-sangat!! Maaf, tiba-tiba touching pulak.. Ok dah cukup...



best friend forever!! sayang korang!!


bila berjalan sini..jalan sana.. banyak yang jual baju raya dah.. macam-macam fesyen!! entah kenapa tak ada yang berkenan satu pon kat hati aku.. Merepek lagi adalah aku tengok.. Entah apa-apa je yang korang design ni.. tapi, aku tak salah kan pereka fesyen mana-mana lah.. cuma.. kalau nak reka tu.. biar lah sedap mata memandang.. simple.. kan itu lebih menarik. (macam hebat sangat je kau!!) eh, dah ada yang dah beli baju raya ke?? kuih raya?? kasut raya?? handbag raya?? hhahahaaa mestilah dah ade kan.. Aku pon dah beli jugak baju raya.. tapi cuma baju lah.. yang lain-lain tak beli pong.. pakai yang ada je.. malas nak beli sebab start raya tahun ni aku dah kena bagi duit raya kat orang!! waaaaa... pokai..pokai... 


banyak sangat dah aku membebel ni.. point sebenarnya cuma nak tanya korang dah ganti puasa ke belum?? tu je... tapi melalot panjang benorr.. halal jelah ehh... anyway.. dikesempatan ini.. yuyu nak mohon maaf zahir dan batin kalau ada yang tersilap kata, bahasa, language dan sebagainya lah.. Harap dimaafkan insan yang kerdil ini.. Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak yang penuh dengah hidayah ini..  Semoga menjadikan kita hamba Allah yang sentiasa bermuhasabah diri.. Aminnn..



snap gambar ni masa nak gi wedding kawan tadi.. fresh lagi makeup time nih!! ko hadoo??


Iklan: yuyu nak sambung blogwalking nih.. kalau nak yuyu singgah.. just drop your link here.. okeyh!!

Syukran sebab sudi baca entry ni.. (^_^)

salam ukhwah,
YULIANA WAHIT

1 ulasan:

Unknown berkata...

ok.. nanti saya nak ajar awak sumthin

Copyright 2013 © ♥Yuliana Wahit♥. Designed by Ayu Barbydol