Ketagihan BerFacebook

Assalamualaikum...


Tengok tajuk entry je dah tau dah apa yang nak dicerita kan.. Of course lah semua ada facebook kan.. Semakin lama, rakyat malaysia semakin ketagih pada facebook. (termasuk yuyu..) Tidah dinafikan jaringan lama sosial yang popular ni memang banyak kelebihan.. tapi, pada mulanya saja ada kelebihan.. then, sekarang.. dah jadi keburukan pada masyarakat kita.. Yuyu akui salah satu kelebihan facebook ni mengeratkan silaturrahim.. jumpa balik kawan-kawan zaman persekolahan.. memang best.. sebab tak sangka boleh jumpa balik kan.. . Jaringan laman sosial yang lain pon tak sehebat facebook yang boleh jumpa kawan kita balik dalam masa sekejap.. dapat menjana pendapatan lagi dengan berbisnes. Tapi, masyarakat kita sekarang dah banyak menyalahgunakan facebook. (tu yang berkenan tu..) 




Mengikut kajian yang telah dijalankan, pengguna laman sosial tak kiralah rakyat malaysia atau rakyat luar apabila mereka membuka laptop dan juga gadget yang lain.. Mesti mereka akan bukak laman sosial facebook ini dahulu.. Baru bukak laman sosial yang lain kan?? macam dah jadi suatu kewajipan pulak dalam hidup.. Macam dapat dosa pulak kalau tak bukak facebook dulu.. betol ke?? Kadang-kadang ada yang sampai satu hari layari laman facebook tu.. 24 jam.. Sanggup tak makan.. tak minum.. tak tunaikan solat.. mak mintak tolong gi kedai beli kelapa pon alasan melalot semata-mata untuk facebook.. Sampaikan tak bercampur masyarakat dan jiran-jiran hanya disebabkan sibuk melayan facebook kat rumah.. Dah kenapa lah sikap sampai macam ni terlampau?? Facebook tu tak hilang lah.. account fb tu tak kan deactive tibe2 kalau korang tinggal kan sekejap pon.. 


Semakin dilihat, apa-apa sahaja baik maklumat, pengetahuan penting dan sebagainya lah.. mesti di post kan kat news feed fb kan.. yuyu tengok.. laman sosial yang lain pon macam dah bersangkut pada facebook.. Contohnya macam instagram ang tengah popular sekarang ni.. Bila buat account instagram mesti akan ada connect to facebook kan.. Kadang-kadang tengok facebook ni macam dah jadi raja kepada laman sosial.. Ape saja mesti nak log in to facebook lah.. connect with facebook lah.. Cubalah kan.. Seandainya satu hari.. facebook tiba2 deactive.. Agaknya wifi, broadband  and sebagainya terus rugi mendadak ni.. hahaha.. (ini just pendapat saje..) Tapi, hari tu yuyu ada terbaca satu news yang mengatakan.. hasil ramalan oleh pakar ramalan  di luar negara.. (yuyu tak ingat nama dia.. korang boleh search kt google..)  yang mengatakan dalam masa 5 ke 7 tahun macam tu.. laman sosial facebook akan merundum aka jatuh lah macam laman sosial yang lain contoh macam yahoo, myspace, friendster and lain-lain.. Walaupun pelbagai usaha yang dilakukan untuk kekal maintain tapi pada akhirnya akan merundum jugak disebabkan teknologi yang semakin maju sekarang.. Mungkin akan ada laman sosial yang lain yang akan fight sama-sama macam facebook.. hahaa... Itu kita tak tahulah.. sebab pemikiran dan idea-idea manusia sekarang makin menjangkau ke depan.. betol tak??


Disebabkan inilah... statistik Malaysia ni dinobatkan sebagai pengguna laman jaringan sosial facebook paling ramai kat dunia.. Mana taknya.. Seorang pengguna sahaja ada yang samapai 5 account facebook.. Itu baru sorang... kali kan jelah dengan pengguna yang lain kalau ada 5 account fb jugak.. Wahhhh.. Patut lah Mark tu kaya mendadak.. Haishh... Actually tak salah pon nak berlaman sosial.. terpulang lah.. itu hak individu.. Tapi, kita sebagai umat islam, rakyat Malaysia yang prihatin dan juga individu yang ada tanggungjawab.. kena beringat lah sikit kan.. Jangan sampai benda yang patut didahulukan, dilambatkan hanya kerana laman sosial ni.. Okeyh?? Peringatan untuk diri sendiri juga.. 


Hohoiii.. panjang nya aku membebel ni.. Maklumlah.. tengah penuh idea kat kepala ni.. Kalau tak dicurahkan cepat.. nanti hilang pulak.. but, hope this entry memberi korang semua manfaat yang baik.. dan juga beri kesedaran sejenak untuk berfikir kebaikannya.. 


psstttt---> saya suka share something yang best.. sebab.. SHARING IS CARING!!

Love,
YULIANA WAHIT

3 ulasan:

Sheila Salim berkata...

Salam, jemput join contest saya :)
saya ex b2b datang singgah sini.
http://sheilashahfiekry.blogspot.com/2012/07/1st-giveaway-contest-by-puan-sheila.html

Unknown berkata...

tapi kan.. tetap tak boleh lawan blog kan?? blog tetap berkekalan walaupun dah lama dan lebih berusia daripada facebook..hehehe

Nabilah Hashim berkata...

saya pun ketagih facebook. tu dulu laa. sekarang nie lebihkan masa dgn blog & twitter pulak :)

Copyright 2013 © ♥Yuliana Wahit♥. Designed by Ayu Barbydol